لباس سنتی و محلی گیلان

تولیدی میلان

لباس سنتی و محلی گیلان
مارس 05, 2016

ماندگاری لباس محلی زنان گیلانی

لباسهای محلی استان گیلان از جذابترین و زیباترین جاذبه‌ های فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این خطه است که ماندگاری و استفاده از آن در گرو برنامه ‌ریزی و فرهنگ‌ سازی است.

ماندگاری لباس محلی زنان گیلانی مستلزم فرهنگ سازی است

رنگهای شاد و نقش و نگارهای متنوع به کار رفته در لباسهای محلی علاوه بر جنبه ‌های زیباشناختی، آرامش روحی و روانی را برای فرد به ارمغان می آورد.

لباسهای محلی وسنتی استان گیلان از طرح و نقوش متنوعی برخوردار است و علاوه بر این لباسهای بومی به دلیل تنوع، ظرفیت خلق آثار جدید و طرحها و نقشهای که بیشتر ملهم از طبیعت و مطابق فرهنگ بومی و اصیل ایرانی و اسلامی است، درخور معرفی است.

برای ماندگاری این میراث فرهنگی باید با حفظ اصالت، طرحها و نقشها را در مدلهای جدید طراحی و گنجاند.

در این رابطه باید تحقیق و پژوهش بیشتر از سوی متولیان حوزه های فرهنگی و گردشگری درباره پوشاک سنتی و محلی استان انجام شود و از روشهای پیشگیری ترویج مد و پوشاک غیر اسلامی و نامناسب، ترویج استفاده از پوشاک محلی و سنتی است.

به هر حال زن آفریده پروردگار بلند مرتبه و یکی از مظاهر زیبایی خلقت است، لباس زن علاوه بر اینکه وسیله پوشش بدن از دید نامحرمان و محفوظ ماندن از سرما و گرما است، یکی از عناصر مکمل زیبایی زن نیز بوده و به مراتب از نظر پیچیدگی بر لباس مردان تقدم داشته و حائز جنبه‌ های زیبایی ‌شناسانه بیشترو همچنین نشان آراستگی، سلیقه و علایق است.