لباس سنتی و محلی گیلان

تولیدی میلان

لباس سنتی و محلی گیلان
مارس 05, 2016

پوشاک بانوان گیلک دارای تنوع و جلوه خاصی است

  • مطالب وبلاگ
  • دیدگاه‌ها برای پوشاک بانوان گیلک دارای تنوع و جلوه خاصی است بسته هستند

پوشاک بانوان گیلک دارای تنوع و جلوه خاصی است. از بین آنها پوشاک زنان قاسم آباد، شاخص ترین پوشاک از لحاظ تنوع و سلیقه در منطقه است. این پوشاک ۱۰ تکه است که شامل لچک، چارقد، پیراهن، جلیقه، یل و کت، تنبان یا شلیته، جوراب، چاروق، چادر کمر و عرقچین می شود.

لچک و چارقد زنان این منطقه، تزئیناتی از نوارهای الوان در قسمت جلو دارد و از پارچه مشکی تهیه می شود و با شیوه خاصی به سر زنان بسته می شود.

پیراهن زنان مسن بلند است، اما پیراهن جوانان تا حدودی کوتاه است به طوری که تا نیمه اندام ادامه دارد. معمولا در جلو پیراهن چین های موازی و عمودی تعبیه شده است.

یل از پارچه مخمل تهیه می شود، قد آن کوتاه و فاقد یقه است. جلو یل از هم باز و با سکه های زیاد تزئین می شود. کت زنان کوهستان گیلان از پارچه های مخمل الوانی تهیه می شود.

تنبان یا شلیته زنان گیلان بلند و چین دار است، در بین زنان کوهپایه مرسوم است که این تنبانها از حاشیه پائین به طرف بالا تا اواسط قد تنبان نوارهای رنگین باشد.

چادر بانوان گیلانی بسیار جالب است، پارچه این چادرها را خود زنان این منطقه می بافند، جنس چادر معمولا از نخ پنبه و ابریشم است که با نقوش بومی با طرحهای بسیار زیبا بافته شده است، کلاه خانمهای کوهپایه کوهستان مانند کلاه زنان کرد عرقچین است و اغلب از پارچه های سوزن دوزی تهیه می شود.